Rockit  08/11/2025
Tekst: Jan Westerhof   Fotografie : © Jan Westerhof


Rockit Festival 2025 – Jazz met rafelranden en gouden glans



In Groningen ontstond in 2017 een nieuw sterrenstelsel aan het muzikale firmament: Rockit. Een samenwerking tussen De Oosterpoort en North Sea Jazz, genoemd naar de iconische track van Herbie Hancock. Sindsdien programmeert het festival een avontuurlijke mix van progressieve jazz, experimentele pop, alternatieve muziek en hedendaags gecomponeerde klanken – precies zoals jazz bedoeld is: grenzeloos, nieuwsgierig en altijd in beweging.



Op zaterdag 7 november vond alweer de zevende editie plaats. Wederom een zoektocht naar verrassende combinaties, naar muzikanten die de grenzen van jazz blijven oprekken. Zelf houd ik van de “rafelige randjes”, maar ook de gevestigde namen wisten me dit jaar te raken.


Van chaos tot kintsugi

Bij Alabaster DePlume waren de rafelranden letterlijk hoorbaar: live klinkt hij wat chaotischer dan op plaat, maar zijn activistische boodschap blijft messcherp en ontwapenend.
Tin Men & the Telephone
 zetten hun oneindige afstudeerproject voort – een fascinerende mix van improvisatie, live video en multimedia. Zo’n proces hóórt ook niet te eindigen.

MultiBeat liet opnieuw zien hoe je dansen op jazz mogelijk maakt,  Ginger  blijft een toevoeging. – haar energie is uniek.
In een intiemere setting stal 
Julian Lage de show in de kleine zaal, omgetoverd tot een zittend luisterpodium. Zijn spel is verfijnd, warm en tijdloos; het is niet voor niets dat grootheden als Santana en Gary Burton hem al jong herkenden als wonderkind. Solo weet hij een publiek ademloos te krijgen.


Goud uit as

Vanwege een vertraagd vliegtuig verhuisde het Avishai Cohen Quartet van de grote naar de kleine zaal – volgens de presentator “de zaal met de beste akoestiek ter wereld”. Cohen bewees dat locatie er weinig toe doet: zijn muziek vult elke ruimte. Op zijn nieuwe ECM-album Ashes to Gold verwerkt hij de tijdgeest in een suite vol emotie en urgentie, geïnspireerd op kintsugi, de Japanse kunst om gebroken keramiek met goud te herstellen. Zijn optreden voelde precies zo – breekbaar, maar helend.


Nieuwe stemmen en vertrouwde grooves

De jonge alleskunner Bnnyhunna bracht vroeg op de avond een verrassend kleurrijk optreden, met invloeden uit spiritual jazz, soul, West-Afrika en alternatieve hiphop. Zijn band en achtergrondzangeres zorgden voor een gelaagde sound waarmee je ook goed een avond had kunnen afsluiten.

Het Hongaarse trio Jazzbois bewees dat free jazz ook funky kan zijn. Hun kosmische mix van fusion, hiphop en improvisatie klinkt steeds rijper – geen wonder dat boekingskantoren inmiddels in de rij staan.


Kassa Overall sluit af met energie

Binnenzaal afsluiter Kassa Overall : drummer, rapper, producer én componist. Zijn show mengde New Yorkse jazz met hiphopproductie, avant-garde en West Coast-vibes tot een geheel eigen universum. De binnenzaal stond vol met festivalgangers die nog één keer alles gaven – en ze werden rijkelijk beloond.